Wanna Help me? Click Here....(^_^)

Kursus Kompilasi Perniagaan Internet

Surirumah Jutawan

Sunday, April 17, 2011

Dilema seorang hamba Allah

Suatu ketika dahulu aku sering mendambakan cinta daripada kaum hawa sehinggakan aku sanggup mengabaikan kebajikan diri sendiri dan masa bersama yang berkualiti bersama orang yang tersayang.

Cinta kepada manusia, manusia akan mati. Cintakan dunia, dunia akan hancur.
Cinta kepada Allah kekal abadi.
Cinta kepada keluarga, damailah kehidupan kita.

Dulu aku beranggapan bahawa "couple" itu satu kemestian walhal aku tidak jelas apa faedah "couple". Adakah aku ber"couple" hanya kerana mahu mengisi masa lapang atau sekadar mencari sesuatu aktiviti bagi mengisi kekosongan dalam kamar hatiku.

Semasa aku mula mengenal erti cinta terhadap kaum yang berlainan jantina, fikirankanku seringkali berada diawang-awangan. Aku bermimpi di siang hari dalam keadaan jiwaku separuh sedar.

1st time aku "couple" beberapa minggu sebelum peperiksaan SPM, masa tengah hanyut didalam arus cinta aku bersemangat untuk buat apa sahaja. Tapi sayang 1st love hanya bertahan selama 6 bulan sahaja. Mula-mula putus cinta, aku rasa betapa sakitnya hati sehinggakan aku menangis hanya kerana putus cinta.

Pada masa itu, abangku menenangku dengan memberi kata-kata semangat. Alhamdulillah aku berjaya keluar daripada kemelut jiwa yang melanda diriku. Benar kata orang, cinta itu buta. Aku temui cinta baru selepas itu, "couple" beberapa kali dan putus pun beberapa kali. Tapi aku tidak lagi menangis seperti dulu kerana aku yang buat keputusan untuk "break-up".

Bila difikirkan balik, rasa seperti aku ingin membalas dendam kerana putus cinta dulu. Tujuan aku "couple" hanya untuk menyakitkan hati orang lain dengan "break-up". Betapa teruknya diriku, tak ubah seperti playboy atau buaya darat yang sering mempermainkan perasaan kaum hawa.

Sekarang aku sedar yang bukanlah "couple" mampu buat jiwa ini tenang, tapi rasa cinta padaNya yang mampu buat jiwa ini tenang. Aku tekad tak mahu terlibat dengan budaya "couple" ini lagi. Aku lebih memilih cinta selepas nikah.

Dilema aku sekarang, bila terlihat kaum hawa yang cantik manis di laman sosial mahupun di mana-mana membuatkan aku teringin kembali bercinta. Tapi bukan "couple", aku memilih untuk bercinta selepas aku berkahwin.

Pernah aku suarakan kehendakku ingin berkahwin beberapa bulan yang lepas, tapi tidak mendapat sambutan hangat. Walaupun kepingin untuk mempunyai seorang isteri yang boleh aku berkongsi apa sahaja, tapi terpaksa aku lupakan hasrat hatiku buat seketika kerana aku tak mahu menjadi seorang yang terlalu mementingkan diri sendiri. Mungkin orang lain dapat kahwin kerana ada sokongan dari segi kewangan daripada mak dan ayah diaorang. Tapi aku tidak mahu membebankan keluargaku dengan masalah ini.

Mak aku pernah berpesan, semasa belajar jangan minta kahwin. Belajar dulu, kemudian bekerja dan kumpul duit, barulah boleh fikir pasal kahwin. Berkahwin bukan suatu perkara yang mudah, nak hidup bukan sehari dua dengan pasangan kita. Bukan macam biskut chipsmore yang cepat habis kalau dihidangkan bersama air milo panas.

Perjalanan hidupku masih jauh, aku hanya mampu merancang, tapi DIA yang menentukan semuanya. Adakah aku akan berjumpa dengan seseorang yang dapat memahami isi hatiku yang agak sukar untuk difahami ini? Nobody knows, only Allah know who is my future wife.

Ada orang yang suka berpoligami, bangga jika ada lebih dari seorang isteri. Tapi bagi aku cukuplah seorang isteri sahaja senang nak jaga.

Ciri-ciri seorang isteri yang jadi pilihanku:-
1) Anak yang taat kepada perintah Allah dan ibubapanya. Senang cerita, anak yang solehah.
2) Biar sedap mata memandang. Comel?Cute? Tak kisah sebenarnya. Kecantikan ni tak kekal.
3) Sopan santun.
4) Menutup aurat.
5) Bertudung. Kalau ada yang tak pakai tudung kena belajar pakai tudung ler. Jangan rembat tudung saji udah ler. Mentang-mentang letak syarat bertudung, pakai tudung saji pun tak kisah. Pelik lak jadinya.
6) Pandai memasak, mengemas, dan sebagainya.
7) Pandai layan kerenah budak-budak.
8) Pandai mengambil hati suami.

Rasanya itu sahaja ciri-ciri seorang bakal isteri yang jadi pilihanku. Tapi yang paling penting tak nak yang jenis suka surf internet 24 jam, nanti tak pasal-pasal makan nasi yang berbungkus.

Bukan nak "promote" diri, cuma sekadar meluahkan apa yang tersimpan dilubuk hati ini. Ku akui diriku tak sempurna, ada kekhilafan.

P/s: "Perempuan yang baik untuk laki-laki yang baik, dan laki-laki yang baik untuk perempuan yang baik".


Dunia Herbs

1