Wanna Help me? Click Here....(^_^)

Kursus Kompilasi Perniagaan Internet

Surirumah Jutawan

Sunday, May 16, 2010

Selamat hari Guru Papa

     Selamat hari guru pada guru-guru yang telah berpenat lelah dalam usaha untuk mendidik anak bangsa supaya menjadi orang yang berguna kepada masyarakat, bangsa, negara dan agama. Pengorbanan guru-guru wajar dihargai walaupun mereka tak pernah mengharapkan apa-apa balasan daripada anak-anak murid mereka. Cukuplah jika kita senantiasa mendoakan kesejahteraan dan mohon supaya guru-guru kita senantiasa sihat selalu. Guru ni ibarat ibubapa kita, kerana mereka mendidik kita seperti ibubapa mendidik kita, cuma peranan mereka mendidik kita hanya di sekitar kawasan sekolah, manakala ibubapa kita senantiasa mendidik kita dimana-mana saja.

     Pengalaman saya menjadi seorang pelajar, saya sentiasa cuba mematuhi arahan yang guru berikan pada saya, saya sentiasa menghormati mereka, dan tak pernah terlintas di benak hati saya untuk bersikap memberontak terhadap mereka. Guru favourite, ada ke ye? Bagi saya semua guru-guru yang mengajar saya adalah guru favourite saya, tak ada bezanya, mereka adalah guru yang terbaik bagi saya.

      Teringat kenangan semasa bersekolah di Sekolah Menengah Teknik Bachok(SMTB), banyak pengalaman dan pengajaran yang telah membuat saya menjadi matang. Terutama sekali pengetua Noor Azahan, seorang pengetua yang berdedikasi, baik, penyayang dan bertanggungjawab. Kebanyakan pelajar memanggil beliau dengan panggilan papa, dia bagaikan ayah buat kami semua, senantiasa menasihati kami dan memberikan perangsang supaya kami berjaya dalam kehidupan kami. Saya masih ingat semasa saya tingkatan 4, masa tu tak dapat sesuaikan diri dengan keadaan di asrama lagi, papa banyak menasihati saya yang ini merupakan  satu cabaran yang saya perlu lalui. Papa menceritakan bagaimana suka duka beliau belajar di UK selama bertahun-tahun dan jarang sekali dapat pulang ke kampung halaman untuk menjenguk orang tua beliau.

    Beliau merupakan inspirasi setiap anak-anaknya yang belajar di SMTB, bagi saya papa merupakan seorang ayah semasa saya belajar disana, dia tak pernah anggap pelajar-pelajarnya sebagai anak murid, tapi beliau lebih suka anggap kami semua sebagai anak beliau dan kami merupakan tanggungjawabnya untuk mendidik kami supaya menjadi insan yang berguna.

     Saya mendoakan kebahagiaan dan kesejahteraan hidup kepada semua guru-guru yang telah berjasa mendidik saya sehingga saya menjadi seorang yang tahu membezakan baik dan buruk sesuatu perkara. Akhir sekali saya mewakili salah seorang bekas pelajar SMTB mengucapkan Selamat Hari Guru kepada cikgu-cikgu yang telah mengajar kami selama ini dan tidak lupa juga kepada papa kami iaitu Pengetua Noor Azahan, terima kasih banyak-banyak papa kerana sentiasa sabar dalam mendidik kami.

    Kami doakan semoga cikgu-cikgu kami serta papa sentiasa berjaya dalam apa jua yang anda lakukan. Sekali lagi saya ucapkan berbanyak terima kasih dan SELAMAT HARI GURU  kepada semua guru-guru di seluruh Malaysia. Barakallahufikum. Wallahualam.

Coretan Dari,

Mohd Amin Firdaus
Pelajar Sekolah Menengah Teknik Bachok Sesi 2004/05 


Dunia Herbs

1